Drifting 101 – Miten ajamaan?

Drifting on näyttävä ja vauhdikas autourheilulaji. Drifting-kilpailussa on tarkoituksena löytää kuljettaja, joka hallitsee parhaiten ajoneuvonsa käsittelyn muuttuvissa olosuhteissa, eri moottori- tai katuradoilla.

Mikäli laji ei ole tuttu, kannattaa heti alkuun lukea lajiesittely täältä!
Kun laji on tullut tutuksi ja haluat ajamaan kilpaa, lue alta ohjeet miten pääset alkuun.


KALUSTO

Drifting on lajina poikkeuksellinen, sillä autojen rakentelusäännöt ovat suurilta linjoiltaan melko vapaat. Tekniset säännöt löytyvät täältä Drifting -linkin takaa. Säännöistä löydät kaiken tarvittavan tiedon drifting-auton rakentamiseen ja varustelemiseen.

Säännöt kannattaa lukea läpi ajatuksella jo ennen auton rakentamista, jotta vältät sudenkuopat rakentamisen aikana. Sääntöjä lukiessa on ehdottomasti pidettävä mielessä, että sääntökirja on salliva, joka puolestaan tarkoittaa sitä, että mikäli jotain ei ole sallittu on se lähtökohtaisesti kielletty.

TURVAVARUSTEET

Sääntökirjasta löydät aina ajantasaisen tiedon mitä turvavarusteita tarvitset kilpaillessasi driftingissä. Alla yhteenveto tärkeimmistä ajovarusteista.

Huomaathan, että alla olevan yhteenvedon asioiden lisäksi auto on esimerkiksi varustettava vöillä ja sammuttimilla, kulloinkin voimassa olevien sääntöjen mukaisesti.

Vaadittavat ajovarusteet ovat (tarkistathan mahdolliset sääntömuutokset ja lisämääräykset):
• Kypärä – Liite J:n kohdan XXIV mukaisesti. Jos autossa ei ole sivuikkunoita, on kypärän oltava umpimallinen.
• FIA-standardin mukainen ajoasu (FIA- standardi 1986, 8856-2000 tai 8856-2018)
• FIA-standardin mukaiset tulelta suojaavat sukat (FIA-standardi 8856-2000 tai 8856-2018)
• FIA-standardin mukainen kypärähuppu (FIA-standardi 8856-2000 tai 8856-2018)
• Nahkaiset tai muuten tulelta suojaavat pitkävartiset käsineet, suositellaan FIA standardia 8856-2000 tai 8856-2018
• Nahkaiset tai muuten tulelta suojaavat pitkävartiset ajokengät, jotka peittävät säären ajopuvun lahkeeseen saakka, suositellaan FIA standardia 8856-2000 tai 8856-2018
• Suositellaan käytettäväksi FIA standardin 8856-2000 tai 8856-2018 alusasua
• FIA:n luokitteleman FHR (HANS/Hybrid) pää- ja niskatuen käyttö on pakollista
• Käsiremmit vaaditaan, mikäli ajetaan ilman kuljettajan sivuikkunaa ja ikkunaverkkoa

Ajovarustekauppiaasi osaa opastaa sinua tämän listan mukaan sopivien varusteiden valinnassa!

MITEN EDETÄ?

Driftingissä ajetaan Suomen mestaruudesta kahdessa luokassa: Pro ja Pro 2. Mikäli et ole ennen kilpaillut, on kilpaura aloitettava Pro 2 -luokasta.

Ennen kilpailemaan pääsemistä sinun on tehtävä seuraavat asiat:

  1. Jos et ole minkään autourheiluseuran jäsen, liity haluamaasi seuraan ja maksa seuran jäsenmaksu. AKK Motorsport ry:llä, eli Autourheilun kansallisella lajiliitolla, on yhteensä noin 320 jäsenyhdistystä, eli seuraa ja voit liittyä mihin haluat.
    Tästä linkistä pääset etsimään itsellesi sopivimman autourheiluseuran ja liittymään jäseneksi.
  2. Osta lisenssi. Liiton myöntämä lisenssi kertoo harrastajan kokemuksesta ja tasosta ja on samalla vakuutus harrastuksen turvaksi. Driftingissä riittää peruslisenssi jonka pääset ostamaan kun teet itsellesi tunnukset KITI-palveluun täällä ja ohjevideo jäsenmaksun maksamisesta sekä kilpailija lisenssin ostamisesta löytyy täältä. Mikäli osallistut vain yksittäiseen kansalliseen kilpailuun, eli ei SM-arvon kilpailuun, voit myös ostaa kertalisenssin. Tämän hankinnassa auttaa kilpailun järjestäjä.
  3. Ilmoittaudu Drift SM -sarjaan KITI-palvelussa. Samalla saat tiedon, miten suoritat
    sarjakohtaisen sarjamaksun. Kun olet ilmoittautunut sarjaan, voit ilmoittautua ensimmäiseen kilpailuusi, kun ilmoittautuminen avataan.
  4. Ilmoittaudu osakilpailuun KITI-palvelussa. Kun olet ilmoittautunut kilpailuun, saat järjestäjältä lisätietoa käytännön toimista kilpailukutsun muodossa ja samalla saat myös ohjeet osakilpailumaksun suorittamisesta. Lue kilpailukutsu aina huolella ja sisäistä siinä kerrottavat asiat, sillä ne ovat kilpailupäivänä ehdottoman tärkeässä roolissa. Kilpailukutsun lisäksi järjestäjä voi toimittaa sinulle myös erillisiä ohjeita joiden mukaan toimia.
  5. Huolehdi, että kalustosi on kilpailukunnossa, se ei vuoda nesteitä ja kaikki turvavarusteet ovat kunnossa. Muista myös, että kilpa-autossasi tulee olla liikennevakuutus, jonka voit hankkia omasta vakuutusyhtiöstäsi. Muista toimittaa todistukset liikennevakuutuksesta, maksetusta osallistumismaksusta sekä ajo-oikeudestasi järjestäjän toivomalla tavalla.
  6. Sekä Pro- että Pro2 luokassa vaaditaan autolle katsastuskortti, jonka voit tilata täältä. Jos autollasi ei ole ennen ollut katsastuskorttia, on korttityyppi I-kortti. Katsastuskorttiin merkitään mahdolliset autossa havaittavat puutteet, jotka on korjattava seuraavaan kilpailuun mennessä, jolloin korjatut kohdat merkitään katsastuskorttiinkin korjatuksi.
  7. Saavu kilpailupaikalle hyvissä ajoin ja toimi järjestäjän ohjeiden mukaisesti. Mukaan tarvitset käytännössä aina polttoainetta läpäisemättömän peitteen auton alle, sekä tottakai kaikki kilpailemiseen tarvittavat työkalut, renkaat ja niin edelleen. Lue alta lisää kilpailuviikonlopun kulusta.
  8. Nauti kilpailuviikonlopusta, tutustu muihin harrastajiin ja ylläpidä driftingissä tunnettua yleisen hyvää tunnelmaa kilpakumppanien välillä. Kun kilpailut ovat ohi, suuntaa kotiin hyvillä mielin – Olet juuri ollut osa poikkeuksellisen hienoa moottoriurheiluperhettä!

KILPAILUN KULKU SM-SARJASSA

Drifting SM-sarjan kilpailukonsepti on jokaisessa osakilpailussa sama. Mikäli jokin osakilpailu poikkeaa merkittävästi toisista esimerkiksi päiväkohtaisen ohjelman osalta, informoidaan siitä kuljettajia ja tiimejä erikseen. Osakilpailut voidaan järjestää joko perjantai-lauantai tai lauantai-sunnuntai.

Ensimmäinen kilpailupäivä:

• Aamu alkaa ilmoittautumisella. Ilmoittaudu siis kilpailutoimistoon ajoissa, jolloin saat vielä viimeisimmät tiedot, numero- sekä sarjasponsoritarrat autoosi ja kilpailusihteeri kuittaa sinut läsnäolevaksi.
• Ennen yksiäkään ajoja on kuljettajakokous, johon jokaisen kuljettajan on osallistuttava ja paikalla on oltava ajoissa. Myöhästymisiä ei sallita ja sakkomenettely on mahdollinen mikäli kuljettajakokouksesta myöhästyy.
• Kun kuljettajakokous on pidetty, alkaa harjoitukset. Harjoitukset voidaan ajaa ryhmittäin, jolloin saat tiedon omasta harjoitteluajastasi kuljettajakokouksen yhteydessä tai rullaavana, vapaassa järjestyksessä.
• Molempien luokkien lajittelut ajetaan ensimmäisen kilpailupäivän päätteeksi. Tarkemmat ajojärjestykset ja aikataulut annetaan aina järjestäjän toimesta. Ensin lajittelevat Pro 2 -luokan kuljettajat ja päivä huipentuu Pro -luokan lajitteluihin. Tulokset julkistetaan heti ajojen päätyttyä ja kaavioon etenee aina 32 tai 16 parasta kuljettajaa osallistujamäärästä riippuen.

Toinen kilpailupäivä:

• Aamu alkaa jälleen kuljettajakokouksella. Aamun kuljettajakokouksessa annetaan lisää tietoa pariajossa huomioitavista seikoista sekä muista tärkeistä asioista. Muista olla ajoissa paikalla!
• Kuljettajakokouksen jälkeen aloitetaan pariajoharjoitukset, jossa pääset treenaamaan niin lead kuin chase-vetojakin. Tarkemmat ohjeet ja aikataulut toimitetaan sinulle viimeistään kuljettajakokouksen yhteydessä.
• Toinen kilpailupäivä huipentuu pariajokaavioihin, joissa ratkaistaan molempien luokkien voittajat. Ensin ajetaan Pro 2 -luokan kaavio ja viimeisenä Pro -luokan kaavio. Pro 2 -luokan tulokset julkistetaan välittömästi kyseisen luokan kaavion päätyttyä.
• Kun palkinnot on jaettu ja shampanjat ruiskutettu, on aika pakata tavarat ja suunnata takaisin kotiin.

Tervetuloa kaikkien aikojen Drifting SM -sarjaan mukaan!


Jäikö jotain kysyttävää? Muodostamme tämän sivun alalaitaan UKK, eli Usein Kysytyt Kysymykset -osion, johon nostamme yleisimpiä kysymyksiä. Voit laittaa kysymyksiä tulemaan alla olevan lomakkeen kautta!

Lähetä kysymys

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close